CEL SZKOLENIA

Powstawanie problemów jest immanentną cechą naszego życia osobistego i zawodowego. Niezwykle istotną sprawą jest sztuka skutecznego rozwiązywania problemów. Skutecznego, rozumianego jako trwałego rozwiązania. Czasami filozofia poszukiwania szybkich rozwiązań jest tworzeniem jeszcze jednego problemu. Oczywiście szybkie znalezienie rozwiązania jest rzeczą godną pochwały ze względu na konsekwencje w postaci np. obniżenia kosztów poprawy jakości, jednakże tracenie czasu na wypróbowywanie kolejnego świetnego pomysłu w odniesieniu do czegoś, co wcale nie jest przyczyną źródłową może nie być trwale skuteczne tak jak nam się to wydaje. Jednym z pierwszych warunków efektywnego rozwiązywania problemów jest zdyscyplinowane postępowanie zgodnie z logicznym procesem. Proces ten stanowi mapę podróży, według której zespół powinien podążać w kierunku opracowania efektywnych i trwałych rozwiązań. Ktoś kiedyś powiedział, że “rozwiązywanie problemów jest jak pisanie dobrej książki: 20% to natchnienie a 80% to ciężka praca.! Szkolenie to zaznajamia uczestników z praktycznymi technikami rozwiązywania problemów, przydatnymi przy analizie sytuacji, które są problematyczne. Szkolenie wskazuje praktycznie uczestnikom, jakiego rodzaju narzędzia używać na poszczególnych etapach rozwiązywania problemu, aby wypracowane pomysły były możliwie najlepszymi i gwarantowały trwałość rozwiązania.

Zakres szkolenia

  1. Po co w ogóle rozwiązujemy problemy?
  2. Czy do tego jest potrzebna jakaś teoria – wiadomo gdy jest problem należy go rozwiązać – czy tak wygląda rzeczywistość, czy tylko tam nam się wydaje – mity
    i fakty o próbach rozwiązywania i rozwiązywaniu problemów.
  3. Czy nasz proces rozwiązywania problemów się sprawdza i czy jest efektywny?
  4. Organizacja, proces, wykonawca – jakie są rodzaje problemów i kto może, a kto powinien się nimi zająć?
  5. Struktura poziomów skutecznego rozwiązywania problemów w przedsiębiorstwie.
  6. Czy przy rozwiązywaniu problemów sprawdza się myślenie analityczne czy też kreatywne? A może każde po trochu.
  7. Fenomen tworzenia pomysłów na bazie tzw. ” burzy mózgów “
  8. Zasady ” burzy mózgów “
  9. Jak rozpoznać problem lub coś, co w naszym znaczeniu odbiega od normy
    – co to jest stan normalny
    – jak zachęcić pracowników do zgłaszania problemów?
  10. Problemy z określeniem problemu oraz jego definicją.
    – opisz lub narysuj problem
    – technika 5 x dlaczego oraz 1 x jak?
  11. Masz problem – musisz go zbadać czyli zebrać informacje na jego temat
    – arkusze na produkcji
    – diagramy natężenia występowania problemu lub odchylenia od normy
    – histogramy i diagramy rozrzutu
    – analiza Pareto zebranych wyników
  12. Znajdywanie przyczyny źródłowej
    – analiza 5 x dlaczego?
    – diagramy Ishikawy – rybiej ości dla przyczyn
    – budowanie eksperymentów
  13. Wybór najlepszego rozwiązania
    – diagramy Ishikawy – rybiej ości dla rozwiązań
    – burza mózgów dla potencjalnych rozwiązań
    – wskazówki przy generowaniu pomysłów jeśli chodzi o:
    *) sprawy związane z ludźmi
    *) sprawy związane ze sprzętem
    *) sprawy związane z procesem/metodą
    *) sprawy związane z metodą pomiarową
    *) sprawy związane z materiałem/surowcem
    *) sprawy związane ze środowiskiem
  14. Arkusz analizy kosztów i potencjalnych korzyści
  15. Określenie zagrożeń i wsparcia przy wdrażaniu rozwiązania.
  16. Etap wdrożenia rozwiązań i kontroli ich skuteczności
    – cykl Deminga – praktyczne podejście do tematu zapewnienia trwałości rozwiązań.
  17. Plan działania i odpowiedzialność

Formularz zamówienia tego szkolenia jako szkolenia wewnętrznego w swojej firmie

Jeżeli masz pytania na temat tego szkolenia napisz do nas:

Error: Contact form not found.